
 
 
 

PFU-SAK NR. 057/12 
 
KLAGER: 

 
Gunnar Toresen 

ADRESSE: Torfæus gt 40, 4009 Stavanger 
TELEFON/TELEFAX:  
PUBLIKASJON: Stavanger Aftenblad  
PUBLISERINGSDATO: 20., 21., 30.12.2011, 07., 20.01.2012  
STOFFOMRÅDE: Barnevern 
GENRE: Nyhetsartikler, kommentarartikler 
SØKERSTIKKORD: Bildebruk, imøtegåelsesretten, saklighet og omtanke 
REGISTRERT: 15.02.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 27.02.2012 
BEHANDLES I PFU:  23.04.2012 
FERDIGBEHANDLET: 23.04.2012 
BEHANDLINGSTID: 68 dager 
KLAGEGRUPPE: Kommunal leder 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Stavanger Aftenblad hadde i perioden desember-januar 2011/2012 en rekke oppslag knyttet 
til en barnevernssak i Stavanger.  

 
Tirsdag 20. desember hadde hovedoppslaget på forsiden følgende tittel «Kommunen 

finansierte ulovlig flukt». Barnevernsjefen og en annen medarbeider i barnevernet er 
avbildet, og barnevernsjefen er sitert i bildeteksten: 
 
 «-Jeg vet ikke hva disse pengene gikk til. Jeg kan ikke utelukke at det er gått til 

 korrupsjon, men jeg har aldri spurt...» 

 
Inne i avisen er tittelen «Barnevernet betalte for ulovlig aksjon». I ingressen kommer det 
frem hva artikkelen handler om: 
 
 «I all hemmelighet brukte Stavanger kommune minst en halv million  offentlige 
 kroner på å smugle to små gutter og deres fosterforeldre ut av Tyrkia. Den  
 kontroversielle barnesmuglingen ble organisert og finansiert med midler fra 
 barnevernets budsjett.» 

 
Over flere spalter skildres en historie om at to norsk-tyrkiske gutter er blitt hentet hjem fra 
Tyrkia sammen med sine fosterforeldre og at dette skal ha skjedd med involvering og 
finansiering fra barnevernet.  
 



 
  Sak nr. 057/12 

2

 

 
Ifølge avisen har barnevernet operert i det skjulte:  
 
 «Barnevernets rolle i barnesmuglingen ble forsøkt skjult ved at en ekstern 
 advokat, Atle Helljesen, ble trukket inn for å bidra til at fosterforeldrene og 
 guttene kunne rømme fra Tyrkia dersom de selv våget å trosse det tyrkiske 
 utreiseforbudet.  

 
Avisen har innhentet kommentar fra UD som blant annet sier: 
 
 «Disse opplysningene er helt ukjente for oss, og er alvorlige om de viser seg å 
 være riktige. Representanter for barnevernet kan ikke opptre på vegne av norske 
 utenriksmyndigheter.»  

 
En annen artikkel samme dag har tittelen «Kommunen kan ikke utelukke bestikkelser». 
Ingressen lyder: 
 
 «Mer enn fem år etter at flukten fant sted, bekrefter barnevernsjef Gunnar 
 Toresen og hans daværende sjef Bjørn Tungland at Stavanger kommune 
 iverksatte og  finansierte Tyrkia-flukten.» 

 
Barnevernsjefen blir spurt om hva pengene er blitt brukt til, og om de kan ha gått til 
korrupsjon. Han uttaler at han ikke har spurt om dette, og dermed ikke kan bekrefte eller 
avkrefte noe. Han vil ellers ikke beklage det som er skjedd: 
 
 «Jeg har aldri vært i tvil om at det valg jeg tok, var riktig ut fra et etisk og faglig 
 ståsted, med de forutsetninger som lå til grunn. På den bakgrunn vil jeg ikke 
 beklage det vi gjorde sommeren 2006, sier Toresen.» 

 
De andre involverte er heller ikke kjent med hva pengene er blitt brukt til, men bekrefter at 
500 000 kroner er blitt overført til en advokat som bistod i aksjonen, til dekning av utgifter.  

 
Kommunaldirektøren og tidligere rådmann gir også uttrykk for at de har hatt flere samtaler 
med barnevernsjefen om saken som oppstod og hvordan den burde blitt håndtert, men at 
ledelsen konkluderte med at det som hadde skjedd, var akseptabelt: 
 
 «Selv om Tungland overfor Aftenbladet hevder han vurderte å sparke Toresen, 

 valgte han likevel å stille seg bak barnevernsjefens beslutning.» 

 
Barnevernsjefen vil ikke røpe hvem den hemmelige hjelperen er: 
 
 «Jeg vil bare ikke si det fordi jeg føler meg bundet av et taushetsløfte. Om denne 

 personen sier det er greit, vil jeg kunne fortelle det, sier Toresen.» 

 
Til saken følger et stort bilde av barnevernsjefen med bildeteksten: 
 
 «-Jeg står for det jeg har gjort, sier barnevernsjef Gunnar Toresen om sin rolle i 

 den kontroversielle Tyrkia-saken.» 

 
I tillegg har avisen en kommentar med tittelen «Alt må fram». I innledningen skriver 
journalisten: 



 
  Sak nr. 057/12 

3

 

 
 «I løpet av noen sensommerdager for drøyt fem år siden bestemte Stavanger 
 kommune seg for å sette til side internasjonale spilleregler og tøye grensene for 
 hva en norsk kommune skal og bør engasjere seg i...» 
  
 Deretter stilles en rekke spørsmål om finansieringen, og om pengene kan ha blitt brukt til å 
bestikke tjenestemenn i Tyrkia. Disse spørsmålene mener journalisten må besvares: 
 
 «Den parten som er nærmest til å besvare disse spørsmålene er også den som har 
 minst å tjene på å besvare dem. De private hjelperne som kommunen betalte for 
 å hente ut barna, lever av diskresjon og vil neppe frivillig bidra til å kaste lys 
 over bruken av en halv million skattekroner.» 

 
I avslutningen av kommentaren står det: 
 
 «Stavanger kommune, som i årevis har hevdet at den ikke hadde noen del i 
 planleggingen eller finansieringen av flukten, har dermed finansiert et lovbrudd 
 i et land Norge skal og må ha et godt og tillitsfullt forhold til. Dette er hevet over 
 tvil.» 

 
Av denne grunn krever journalisten en uavhengig granskning av det som er skjedd. 

 

 
Onsdag 21. desember følger avisen opp med en ny artikkel, samt en kommentar med tittelen 
«De gode hjelperne». I kommentaren står det blant annet: 
 
 «Hva er det som får norske myndigheter, i dette tilfellet en av landets største 
 kommuner, til å sette lover og regler helt til side for å smugle to barn ut av et 
 alliert  land, i strid med en gyldig rettskjennelse?» 

 
Videre viser journalisten til to andre saker der personer er blitt smuglet ut av andre land, 
henholdsvis den såkalte Skah-saken og Brendemo Hagen-saken, og oppsummerer: 
 

«Denne cowboy-kulturen kan gi inntrykk av en dyp, norsk mistro til at noen  andre 
land er i stand til å gjennomføre rettslige prosesser, og at uansett hva nordmenn 
måtte være involvert i i utlandet, er det vår plikt å bruke alle midler for å få dem ut 
av klisteret. Og at aksjonene skal gjennomføres slik at de ansvarlige myndighetene 
kan vaske hendene sine og si at dette visste vi ikke.» 

 

 
Tirsdag 27. desember er det et nytt hovedoppslag på førstesiden med tittelen «-Thoresen 
burde fjernes». I bildeteksten står det: 
 
 «Advokat Arnhild Skretting mener at barnevernsjef Gunnar Toresen skulle vært 
 fratatt stillingen sin for lenge siden.» 

 
I avisen har advokaten et nytt sitat som er brukt som tittel: «-Barnevernsjefen lyver og fører 

folk bak lyset». Av brødteksten går det frem at advokaten har representert de biologiske 
foreldrene til de to tyrkiske guttene.  

 
I artikkelen kommer det frem noe mer av forholdene i forbindelse med omsorgsovertakelsen 



 
  Sak nr. 057/12 

4

 

fra de biologiske foreldrene til fosterforeldrene og de rettstvistene som fulgte på grunn av 
dette. 

 
Avslutningsvis sier advokaten: 
 
 «Vi så uretten som skjedde, men greide ikke å gjøre noe. Vi tapte mot systemet. 
 Vi ble hånet og latterliggjort, og vi ble anklaget for å fare med falske 
 beskyldninger. Men jeg har alltid hatt en overordnet tanke om at rettferdighet vil 
 skje til slutt, at sannheten vil komme fram, sier Skretting.»  

 
 En undersak samme dag har tittelen «-Skretting handlet i strid med guttenes interesser». I 
artikkelen uttaler barnevernsjefen seg om advokaten. Innledningsvis står det: 
 
 «Gunnar Thoresen ønsker ikke å snakke direkte med Aftenbladet. Han har 
 derfor  fått tilsendt spørsmål og enkelte av advokat Skrettings uttalelser på e-post, 
 og som han har besvart skriftlig.» 

 
Om påstanden om at han lyver og skulle vært avskjediget, svarer Toresen dette: 
  
 «Skretting har som alle andre rett til å ha en privat mening om barnevernet og 
 barnevernsjefen, hun har ikke hatt en formell rolle i saken på mange år. Norske 
 domstoler til høyesterett har gitt barnevernet medhold i barnevenrsaken. Mitt 
 syn er  at hun handlet i strid med guttenes interesser da hun fremmet søksmål for 
 tyrkisk rett. En barnevernsjef som ikke ivaretar de han har påtatt seg ansvar for, 
 svikter sin oppgave og bryter norsk lov.» 

 
Videre får barnevernsjefen spørsmål som er knyttet til de faktiske forholdene i saken. Hans 
svar på dette blir også sitert. 
 

 
Fredag 30.desember har avisen nok en kommentar med tittelen «Grunn til bekymring». Av 
kommentaren går det frem at staten har bedt om «en rapport om hva som egentlig skjedde 

seinsommeren 2006». Journalisten er imidlertid bekymret for de foreløpige svarene som han 
mener er ullent: 
 
 «Fylkesmannen har ikke bedt kommunen om å svare på noen spørsmål. Staten, 
 representert ved fylkesmannen, har forlangt en full rapport om hva som egentlig 
 skjedde. Staten vil vite alt. Hvem visste, hvem betalte?» 

 
Dette er ifølge journalisten en klar instruks, etter at kommunen 
 «...i fem år har fortalt alt annet enn sannheten, inntil Aftenbladet satt med så mye 

 dokumentasjon at innrømmelsene begynte å komme.» 

 
Kommentaren gir uttrykk for at politikerne er ført bak lyset og at det er grunn til å frykte at 
kommunen ikke vil fortelle hele sannheten. 

 

 
Lørdag 7. januar var det i tillegg til ytterligere en artikkel en ny kommentar med tittelen «En 

åpenbar politisak». Ifølge kommentaren har kommunen nå svart fylkesmannen på 
spørsmålene, men det er fortsatt noen spørsmål som ikke er besvart: 
 



 
  Sak nr. 057/12 

5

 

 «Det mest sentrale ubesvarte spørsmålet er hva som skjedde med en halv million 
 kroner (pluss moms?) som ble utbetalt for å gjennomføre den lovstridige 
 aksjonen i Tyrkia.» 

 
Kommentaren antyder at politiet burde starte etterforskning. 

 

 
Fredag 20. januar er det nok en kommentar med tittelen «En klok beslutning». Den dreier 
seg om at Rogaland politidistrikt har bestemt at det er inhabilt blant annet på grunn av 
vennskap og slektskap mellom sentrale personer i politiet og i kommunen. 
 
 «Det er rett og slett for mange sentrale politifolk involvert til at Rogaland 
 politidistrikt ville kommet klar av en mistanke om at de tette relasjonene til 
 aktørene i Tyrkia-saken hadde påvirkning på Stavanger-politiets beslutninger.» 

 
Det går frem at det er levert en anmeldelse i forbindelse med Tyrkia-saken som politiet nå 
skal etterforske.  
 
Kommentaren viser til at det er mye å etterforske: 
 
 «En rekke lover og regler kan være brutt i denne saken. Fosterforeldrene er 

 straffedømt i Tyrkia for å ha trosset reiseforbudet.»  

 
Avslutningsvis står det: 
 
 «At et uavhengig politidistrikt nå får ansvaret, er sannsynligvis en stor fordel. 
 Både rådmannens ulne redegjørelse og den nesten øredøvende stillheten fra 
 toneangivende politikere tyder på at man helst så at denne saken forsvant fra 
 radaren.» 
 
 
KLAGEN: 
 
Klageren er barnevernsjefen som er omtalt i dekningen. Han mener reportasjene og 
kommentarene har hatt et «preg av kampanjejournalistikk».  

 
For det første mener klageren at han under ett intervju ble fotografert kontinuerlig mens 
intervjuet varte og at bildene som ble valgt, ikke var representative: «...det ble valgt ut bilder 
som jeg oppfatter krenkende og som åpenbart hadde til hensikt å framstille meg i et uheldig 
lys.» 

 
Klageren oppfattet fotograferingen som trakassering, og spør: «Synes PFU at saken er av så 
'vesentlig samfunnsmessig betydning' at en slik arbeidsform og billedbruk kan forsvares?» 

 
Videre mener klageren at begrepene som er brukt, er tendensiøse, og at ett - nemlig 
'lovbrudd' - ikke er bevist.  

 
Om kommentarene skriver klageren: «Journalist Harald Birkevold har i sin kommentarspalte 
inntatt rollen som aktor og bøddel på en måte som går langt ut over enhver saklig 
tilnærming.» 

 



 
  Sak nr. 057/12 

6

 

Klageren reagerer spesielt på en av artiklene, som gjenga en advokats uttalelser om ham: 
«Hva mener Aftenbladet med å være mikrofonstativ for en så tendensiøs påstand fra den 
private parts advokat på forsida?»  

 
Avslutningsvis stiller klageren spørsmål ved redaktøransvaret, idet redaktøren fratrådte ved 
nyttår: «Den alminnelige oppfatning er at han i denne situasjonen hadde redusert påvirkning 
på avisas journalistiske linje fram mot et forventet linjeskift.» 

 
Klageren konkluderer: «Jeg ønsker ikke å fremstå som hårsår, men mener det er nødvendig å 
få en avklaring på hvor grensene skal gå for hva som er akseptabel presseetisk standard.» 

 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Stavanger Aftenblad avviser klagen, og viser innledningsvis til de faktiske forhold i saken 
som var bakgrunnen for artikkel- og kommentarserien.  

 
Til klagepunktet om fotografering mens intervjuet pågikk, viser avisen til at klager 
aksepterte fotografering og båndopptak: «Ikke på noe tidspunkt under intervjuet uttrykte 
han at han ønsket at fotografen skulle slutte å ta bilder.» 

 
Avisen avviser også at hensikten med bildeutvalget var å stille klageren i et uheldig lys: 
«Fotografen gjorde en ordinær journalistisk innsats, og bildet som ble valgt, var et bilde som 
illustrerer den pressede situasjonen klageren og hans etat var i på dette tidspunktet.» 

 
Når det gjelder begrepsbruken, viser avisen til at begrepene som er brukt, «beskriver 
sakskomplekset på en dekkende og saklig måte.» Om ordet 'lovbrudd' som er brukt står det: 
«...det må minnes om at fosterforeldrene er dømt i en tyrkisk domstol for å ha trosset 
utreiseforbudet, og at det dermed er full dekning for å fastslå at utreisen var ulovlig.» 

 
Videre peker avisen på at klageren ikke har vist til feil i artikler eller kommentarer. Avisen 
understreker at det ikke er fastslått at det har skjedd lovbrudd utover den ulovlige utreisen, 
men at journalisten har stilt spørsmål ved om det kan ha skjedd. Avisen viser dessuten til 
den praksis PFU har om en høyere takhøyde på leder- og kommentarplass. Avisen 
understreker: «I de påklagede kommentarene er det tatt utgangspunkt i de dokumenterte 
forholdene og de involverte parter er kontinuerlig kontaktet for eventuelt å imøtegå fakta, 
som altså ikke er bestridt.» 

 
Avisen er enig i at uttalelsene til advokaten i den ene reportasjen utløste en rett til samtidig 
imøtegåelse, men påpeker at klageren ble gitt anledning til dette: «Klagers svar på kritikken 
ble publisert samtidig med Skrettings kritikk.» 

 
Avisen viser også til at advokaten representerte en part i saken og at det derfor var naturlig 
at hun fikk slippe til. 

 
Avslutningsvis skriver avisen at den var i sin fulle rett til å sette søkelyset på forholdet: 
«Artikkelserien, som for øvrig ikke er avsluttet, er åpenbart berettiget i lys av medienes 
alminnelige samfunnsoppdrag.» Avisen understreker at det er brukt mye tid på dialog med 
klageren. 

 

 



 
  Sak nr. 057/12 

7

 

Klageren aksepterer at avisen mener det er et samfunnsmessig behov for å omtale saken, 
men mener at måten er feil.  
 
Klageren avviser at han var i en presset situasjon da han ble intervjuet, og mener derfor at 
bildene som ble valgt ikke gir et riktig inntrykk. Han gjentar også at begreper som er brukt 
ikke dekker det som skjedde, og fastholder at forsiden med uttalelser fra en av partenes 
advokat ikke var blitt forelagt ham for imøtegåelse.   
 
Klageren oppsummerer: «... det er ikke sammenheng mellom sakens innhold og 
virkemiddelbruken». 
 
 
Avisen hadde ikke ytterligere anførsler, og tilsvarsrunden ble avsluttet.  
 
 
 
 
 
 


